2.10.2015

Kuulumisia TYKSistä

Jonkin aikaa on vierähtänyt kirjoittelematta lähinnä siksi, että viimeisin kotiloma on ollut tähän mennessä uupumuksen kannalta rankin. Väsyttänyt on hirveästi ja raajoissa on ollut heikko ja vetämätön olo. Inhottavinta on kuitenkin ollut suun limakalvojen kuivuminen.

Tänään aloitettiin mun kuudes ja viimeinen R-CHOP + etoposidi -hoitojakso. Mulla oli vähän turhan alhaiset trombbarit eli verihiutaleet sytostaattien antamiseen, mutta mun lääkäri päätti silti aloittaa kuurin jo tänään, sillä muuten se olisi lykkäytynyt maanantaille. Voi olla, että mulle täytyy sen takia hoitojakson jälkeen tiputella verihiutaleita.

Ihan huikee fiilis, että tän kuurin jälkeen mun hoidoista on ainakin yksi isompi kokonaisuus takana. JES! Tähän mennessä mulle onkin annettu tosi kovaan tahtiin sytostaatteja, sillä kaks viikkoa on aikalailla minimi siihen, että kroppa jaksaa edes joten kuten palautua edellisestä kuurista. Jännää nähdä, miten käy seuraavien hoitojen kanssa, kun suoneen tiputellaankin kahta täysin uutta myrkkyä. Luvassa on siis kaksi hoitojaksoa keskushermostoprofylaksiaa, joilla on syöpäsolujen tuhoamisen lisäksi tarkoitus ehkäistä syövän uusiutuminen keskushermostossa.

Ensimmäisten hoitojaksojen aikoihin kirjoittelin, että pyrin elämään suht normaalia elämää syövästä huolimatta. Nyt lähes kolmen kuukauden syöpäilyn jälkeen on pakko myöntää, etten mä silloin vielä käsittänyt, miten rajoittavaa syövän sairastaminen oikeasti on. Vaikka sivuoireita kestäisikin niin vastustuskyky on aina heikko, minkä vuoksi mun pitää välttää esimerkiksi isoja väkijoukkoja ja muita paikkoja, joissa taudit leviävät helposti. Se on toisinaan aika rassaavaa.

Välillä tuntuu siltä, ettei mun elämässä oo muuta sisältöä kuin syöpä. Kuulumisia kysyttäessä kerron mun oireista ja laskeskelen, milloin oon seuraavan kerran menossa sairaalaan. En kuitenkaan tarkoita, etteikö multa saisi kysyä kuulumisia. Päinvastoin, mun mieltä lämmittää aina, jos joku tahtoo tietää, miten mulla menee. Valitettavasti mun vastaukset vaan noudattaa aina aikalailla samaa kaavaa.

Mun elämä siis on tällä hetkellä hyvin pitkälti odottelua ja oireiden sietämistä. Tavallaan siinä on jotain hyvääkin. Kun mä parannun, mulla tulee olemaan äärettömän paljon motivaatiota päästä eteenpäin kaikilla niillä elämän osa-alueilla, joiden harjoittamisesta syöpä on tehnyt vaikeaa. Mä haluan opiskella, matkustaa, käydä keikoilla, juhlia ja pitää hauskaa mun kavereiden kanssa. Mä aion nauttia terveydestä mun jokaikisellä syöpävapaalla solulla.

26 kommenttia :

  1. Ihana asenne sulla :) Tsemppiä!!

    VastaaPoista
  2. Tsemppiä kovasti! Jos saan sanoa jotain kehittämistä blogin kannalta, suosittelisin vaihtamaan fonttia hieman helpommaksi luettavaksi :) Muuten on kyl hieno ja upea blogi! Ja ihana asenne ! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon tsempistä sekä palautteesta :)

      Poista
  3. mahtava asenne kyllä likalla! :-) tsemppiä sulle jatkoon!


    www.tiia-valokuvaa.blogspot.com

    VastaaPoista
  4. Upea tyttö mahtavalla asenteella. Ihan hurjasti tsemppiä rankkoihin hoitoihin <3

    VastaaPoista
  5. Miljoonittain tsemppiä sulle taisteluun! Stay strong!

    VastaaPoista
  6. Olis kiva tutustua suhun vaikutat kivalta :) . Paljon tsemppii sulle syövän kanssa elämiseen :)

    VastaaPoista
  7. Ihan mahtava asenne sulla! Sain itse vuosi sitten MS-tautidiagnoosin, ja vaikka elän suhteellisen oireetonta elämää ja lääkärin mukaan nykyisillä lääkkeillä tauti ei todennäköisesti tule viemään minua pyörätuoliin, niin silloin tällöin tulee hetkiä/päiviä/viikkoja kun tekisi vain mieli heittää pyyhe kehään ja käpertyä sohvan nurkkaan itkemään omaa surkeuttani raajojen hermokipuillessa. Oot onnistunut pelkän blogin välityksellä tartuttamaan muhun kunnon selviytymisfiiliksen. Kiitos siitä! <3 Tietenkin MS ja syöpä ovat kaksi ihan aivan eri asiaa, mutta niiden herättämät tunteet eivät varmaan ole kovin kaukana toisistaan. Paljon jaksamista ja tsemppiä taisteluun! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi! Ihanaa kuulla, että blogistani on ollut apua selviytymisfiiliksen luomisessa. Tuhannesti tsemppiä sulle MS-taudin kanssa elämiseen! <3

      Poista
  8. Sulla on aivan mahtava asenne ja sun blogia on just sen takia niin ihana ja piristävä lukea. Saat sen välittymään tänne asti ja tulee väkisin itellekin tosi vahva olo! Paljon tsemppiä sulle taisteluun, voittajana on helppo hymyillä ja elämässä usein asenne ratkaisee <3

    - janina http://stillgoing-janina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mukavaa, jos blogistani on ollut iloa :) <3

      Poista
  9. sun asenne on kyllä niin ihailtava tuota kaikkea kohtaan! hurjasti tsemppiä, tuolla asenteella kyllä syöpä nujerretaan ♥

    VastaaPoista
  10. Mikä itseäni myös rassaa on se että oma vointi tuntuu vaihtelevan päivästä toiseen. Koskaan voi suunnitella muutamaa tuntia pidemmälle kun ei tiedä onko sellainen olo että päätä voi pyöräyttää lervaamatta vai onko siurin ongelma kivut vai ehkä 1/10 iha suht hyvä vointi :/
    Tsemppiä profylaksiaan!Loppusuora häämöttää

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osaan hyvin samaistua tuohon. Ärsyttää kun ei voi tehdä mitään suunnitemia lisäämättä loppuu että "jos vaan oon sellasessa kunnossa". Onneksi ei enää ole paljoa jäljellä :) Paljon tsemppiä sullekin!

      Poista
  11. Moikka! Oon nyt kuukauden verran lueskellut sun blogia ja halusin kerrankin jättää jäljen itsestäni. Sulla on aivan upea asenne, josta itse kukin voisi ottaa mallia, varmasti tainnutat syövän pikavauhtia tuolla draivilla! Hirveesti tsemppiä ja jaksamista jatkoon :)

    Terveisin yks tänä syksynä opintonsa aloittanut baba15 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihanaa että mun blogiin on eksynyt uusia baboja <3 Kiitos paljon tsempeistä, me mahdollisesti tavataan keväällä jos oon sellasessa kunnossa et pystyn jatkamaan opintoja :)

      Poista
  12. Tsemppiä ja jaksamista sulle <3

    VastaaPoista
  13. Upea asenne upealla tytöllä! Mahtava lukea tuolta alemmasta postauksesta, että etäpesäkkeet on hävinneet ja kasvain muutenkin pienentynyt. Voimia sulle rankkoihin hoitoihin, tuolla asenteella ei mene kauaakaan kun pääset jo toteuttamaan kaikkia niitä asioita, joista oot jäänyt viime aikoina paitsi :-)

    VastaaPoista
  14. on aina nii hirveetä kuulla miten nuoret sairastaa /: sulla on hyvä asenne kuitenki! jaksamisia :--)

    sataakohan huomenna?

    VastaaPoista