7.9.2015

Sytkysirkus

Kohta tulee kuluneeksi kaksi kuukautta siitä, kun mulle selvisi, että syksyn suunnitelmillani voisi heittää lähinnä vesilintua. Vaikka vitutuksen taso ei juurikaan ole laskenut tuosta hetkestä, kahdessa kuukaudessa olen henkisesti päässyt hurjasti eteenpäin taistelussani syöpää vastaan. Isossa osassa on ollut lähimmäisten tuki sekä omien ajatusteni järkeistäminen, mutta myös tietynlainen elämän rutinoituminen. Lääkitykset, hoitojaksot ja sivuoireet eivät ehkä ole rutiineista niitä riemukkaimpia, mutta siitä huolittamatta ne saavat minut tuntemaan, että elämälläni on suunta ja jokainen pilleri tai tiputus vie minua hieman lähemmäksi parantumista.

Tällä hetkellä sairauttani hoidetaan sytostaateilla, jotka tuhoavat syöpäsoluja. Sytkyt tiputellaan suonensisäisesti ja hoitojaksojen aikana mä oonkin ollut hyvin pitkälti naimisissa mun tippatelineen kanssa. Mikään ongelmaton liitto ei kuitenkaan ole kyseessä, tippakaveri nimittäin alkaa huutamaan aina kun yritän rullailla sen kanssa kynnysten yli tai jos letkuun on päässyt tulemaan pienikin kierre.


Syöpädiagnoosia edeltäneiden hoitovirheiden takia mun välikarsinassa sijaitseva tuumori oli päässyt kasvamaan niin isoksi, että diagnoosihetkellä olin sen verran hengenvaarallisessa tilassa, että mulle piti antaa ensiapusytostaattia, vaikka lymfoomatyypin määrittävä tarkempi diagnoosi ei vielä ollut valmis. Tuon ensiapusytostaatin jälkeen mulla on ollut neljä varsinaista hoitojaksoa. Kunkin hoitojakson aikana saan neljää eri sytostaattia (etoposidi, syklofosfamidi, doksorubisiini ja vinkristiini) sekä vasta-ainetta (rituksimabi). Rituksimabille mä olen ilmeisesti allerginen, sillä ensimmäisellä kerralla se sai kurkkuni turpoamaan niin, että tiputus piti keskeyttää. Sen jälkeen oon saanut mun allergiaan ennaltaehkäisevästi antihistamiinia ja tiputukset ovat onnistuneet ongelmitta. Antihistamiinissa on sellanen kiva sivuvaikutus, että se väsyttää niin paljon, etteivät silmät enää pysy auki ja lopulta olenkin aina simahtanut rituksimabitiputuksen ajaksi.

Valitettavasti myös terveet solut ottavat sytostaateista damagea ja tästä syystä hoidot aiheuttavat lukuisia sivuoireita. Näistä sivuoireista onkin kahden kuukauden aikana muodostunut suhteellisen kattava lista. Välillä tuntuu älyttömältä, että hoidoista tulee pahempi olo kuin itse sairaudesta. Toisaalta sivuoireet muistuttavat siitä, että ainakin mun kropassa tapahtuu jotain hoitojen johdosta.

Kun joku sairastuu leffassa syöpään, on hänellä usein jatkuvaa pahoinvointia sekä kipua eikä hän kykene sairauden aikana tekemään lähes mitään. Tosiasiassa hyviä ja oireettomia päiviäkin voi kuitenkin olla ja omassa tapauksessani näin on käynyt. Tosin on myös niitä hetkiä, jolloin sivuoireet tekevät olosta niin sietämätöntä, että tekisi mieli sitoa syöpä kengännauhoistaan kahvakuulaan ja heittää se paskasen Aurajoen pohjaan.

Torstaina mulla on edessä PET-TT-kuvaus, jonka perusteella osataan kertoa, miten hoidot ovat tähän asti tehonneet. Samalla pystytään paremmin arvioimaan, kuinka kauan hoidot tulevat vielä kestämään ja tarvitaanko sytostaattikuurien perään sädehoitoa. Tulokset sekä itse tutkimus tietysti jännittävät, mutta koska kaulan verisuonia sekä ruoka- ja henkitorveani painaneen kasvaimen aiheuttamat oireet (pyörtyily, yskä, hengitys- ja nielemisvaikeudet) ovat helpottaneet, on suunta ainakin ollut oikea. Sormia saa silti pitää ristissä!

9 kommenttia :

  1. Selviytyjä on se, joka elää läpi ne päivät,jotka hänelle on annettu ❤ .

    VastaaPoista
  2. Saanko udella, että miten sulla alettiin epäillä syöpää ja mitä nää hoitovirheet on ollu? Siis selkeesti vääriä diagnooseja, mut et niinkö onko sulla ollu jtn hoitoja ennen ennenkun kävi ilmi et se olikin syöpä? Kuin kauan sulla oireet jatku ennenku sait oikean diagnoosin?
    Tietenkään ei tarvitse kertoa, mutta ihmismieli on aina utelias. Toivotaan torstaiselta kuvaukselta parhaita uutisia! ❤

    VastaaPoista
  3. Peukut pystyssä tulevia kuvauksia varten, ainakin noiden ennen hoitojen aloitusta olevien oireiden helpottuminen lupaus hyvää, suunta oikea! Ja hei propsit mahtavasta asenteesta \o/, vaikutat ainakin sun kirjoitusten perusteella enemmän "kasassa olevalta" ja fiksummalta kuin mä kun syöpärumba alkoi 2009 oireiden sivuuttamisen ja vikadiagnoosien jälkeen..!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempistä, on jännittävää nähdä ensimmäistä kertaa konkreettisia todisteita hoitojen etenemisestä! Syövän kohtaaminen ei ollut helppoa, mutta oon pyrkinyt ammentamaan tilanteesta niin paljon hyvää kuin suinkin mahdollista :) Kiitokset mun asenteesta tulee osaksi myös sun blogille, jonka lueskelusta oon lähiaikoina saanut voimia omaan taisteluuni <3

      Poista
  4. Mahtavaa, että löysit mun blogin koska sitä kautta mä löysin sut. Sussa on pirusti oikeeta asennetta! Se vie eteenpäin tässä taistelussa mitä kukaan meistä syöpäsairaista ei oo ansainnut. Positiivinen asenne kuitenkin auttaa ihan kaikessa tässä ja kun jaksaa pitää siitä kiinni niin valtaosa asioista on "just fine". :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vertaistuki on tässä taistelussa äärimmäisen tärkeää ja oon saanut sun blogista valtavasti apua oman tilanteeni käsittelemiseen! Paljon tsemppiä tulevaan, oot vahva! :)

      Poista
  5. Minä täällä taka-alalla välillä käyn lukemassa tekstejäsi... Voin vain toivottaa suuresti tsemppiä kaikkeen mitä tulevaisuus nyt tuo tullessaan.

    VastaaPoista