3.12.2015

Inked

Kohta lähtee käyntiin mun syöpähoitojen viimeinen osio eli sädehoidot. Varsinaiset sädetykset aloitetaan vasta ensi viikon keskiviikkona, mutta tällä viikolla mulla oli jo sädehoidon suunnittelukäyntejä. Eilen juteltiin sädehoitolääkärin kanssa yleisesti mun sädehoidoista. Arviolta mun hoidot kestäisi nelisen viikkoa, mutta joulu ja uusivuosi vähän sekoittavat aikatauluja, joten hoidot venyvät hieman ensi vuoden puolelle. 

Lääkäri kävi myös läpi sädehoidon haittavaikutuksia. Sädehoidon välittömät sivuoireet eivät ole lainkaan niin pahoja kuin sytostaattihoidossa, mutta mun on myönnettävä, että lievästi järkytyin sädehoidon mahdollisten pitkäaikaishaittojen määrästä. Mua sädetetään välikarsinaan, jolloin esimerkiksi keuhkot ja rinnat altistuvat pakostakin säteilylle ja siksi keuhko- ja rintasyövän riskit kasvavat. Jotenkin tuntuu älyttömältä, että syöpähoito on itsessään riski jollekin toiselle syövälle. Pitkäaikaishaitoista todennäköisin on kuitenkin kilpirauhasen vajaatoiminta, joka on onneksi helposti hoidettavissa. 

Tänään olin TT-kuvauksissa, joissa määritettiin mun tarkka sädetysalue. Kuvauksen jälkeen mulle tatuoitiin sädetyspisteet, yks rintojen väliin ja sen lisäksi molempiin kylkiin. Mä en aluks ollut noista tatskoista kovinkaan innoissani, mutta ei ne onneksi näy kovin kauas. Toisaalta olin muutenkin ajatellut ottavani jonkun tatuoinnin muistoksi hoidoista ja niistä selviämisestä, joten tässähän se nyt tuli kaupan päälle.

2 kommenttia :

  1. Sanattomaksi vetää, vaan lähetän ajatuksissani sinulle kannustavia, tsemppaavia terveisiä matkallesi parantumista kohti. Elämä kun on sellaista, ettei siitä voi kaikkea etukäteen tietää kuitenkaan. Päivä kerrallaan ja nykyhetkestä ponnistaen on hyvä. Katse tulevaan, kaikkeen hyvään keskittyen, ja sinulla on niiiiiin luja ote, että kyllä sinä selviät! Hyvää joulun aikaa sinulle, iloa ja valoa sydämeen!

    VastaaPoista
  2. Täytyy sanoa, että nuo sädehoitotatskat on mulla ainakin haalenneet niin paljon puolessa vuodessa, että tavalliset luometkin erottuu ihosta selvemmin. Itsellä ne on vaan tuossa vatsan kohdalla ja kyljissä eikä niitä vaatteiden alla edes ajattele. Paljon voimaa ja jaksamista loppurutistukseen!

    VastaaPoista