10.12.2015

20 doses of 1.7 Gray

Eilen alotettiin mun sädehoidot ja tänään sain jo mun toisen 1.7 Gy (Gray) sädeannoksen. Itse sädehoito ei tunnu miltään, siellä vaan makoillaan yksin isossa huoneessa ja kuunnellaan hengitysohjeita samalla kun laitteet pyörii ympärillä. Joitain sivuoireita voi ilmaantua hoitojen jälkeen, mutta niiden ei pitäisi olla kovin voimakkaita, sillä sädeannos on lymfooman hoidossa suhteellisen pieni verrattuna moneen muuhun syöpään.

Näitä hoitoja mulla on nyt sitten jatkossa jokaisena arkipäivänä ja yhteensä hoitokertoja tulee 20, joista viimeinen on 11. tammikuuta. Tuntuu niin hassulta, että pystyn vihdoin merkitsemään kalenteriin päivän, jolloin tää kaikki on kontrolleja lukuunottamatta ohi.


Mitä lähemmäs edetään hoitojen loppumista, niin sitä enemmän tulee suunniteltua elämää syövän jälkeen. Mä rakastan suunnittelemista ja koko hoitojen ajan oon koonnut listaa asioista, jotka haluaisin parannuttuani toteuttaa. Samalla oon haaveillut siitä, miten siistiä elämä tulee olemaan syövän selättämisen jälkeen. Motivaatio päästä eteenpäin elämässä ja nauttia iloisista, arkisistakin asioista on suuri, kun on jonkin aikaa ollut eristyksissä normaalista elämästä.

Silti mua pelottaa, et mun elämää alkaa varjostamaan pelko siitä, että taas käy jotain ikävää ja joudun suunnitelmien epäonnistuessa pettymään uudestaan. Lisäksi pelkään, että mun suunnitelmat on liian kunnianhimosia enkä motivaatiosta ja tahdonvoimasta huolimatta pystykään toteuttamaan niitä. Se tuntuis pahalta, koska tunnen jo nyt jääneeni muista jälkeen. Mun pitäis ehkä oppia olemaan itselleni armollisempi ja hyväksyä se, että syöpähoidoista toipuminen saattaa viedä aikaa eikä kaikkeen voi vaikuttaa, vaikka kuinka haluaisi. Mä en silti halua alkaa jarruttelemaan mun elämää vaan sen takia, että kerran kävi tosi paska tuuri. Jos mä jaksan taistella tän vastoinkäymisen kunnialla loppuun, niin ei oo kauheen montaa asiaa, joka vois mua sen jälkeen enää horjuttaa. Ja vaikka horjuttaisikin niin ei sekään ole heikkoutta.

Asiasta kukkaruukkuun, hiusten kasvattaminen on kyllä varsin kiehtovaa hommaa. Sieltä ne vaan päivä päivältä kasvaa ja mun päälakea koristaakin tällä hetkellä pehmeä ja hento siilitukka, joka oikeastaan näyttää ihan kivalta. Kulmakarvatkin on jo näyttänyt kasvun merkkejä ja kohta pääsen nyppimään niitä taas alkuperäiseen muotoonsa. Ripset puolestaan vaativat hieman enemmän kärsivällisyyttä, mutta eiköhän nekin vielä kasva entiseen mittaansa.

Sellaiset olivat kuulumiset tällä kertaa, oikein mukavaa loppuviikkoa kaikille!

10 kommenttia :

  1. Tsemppiä! Varmasti pelottaa monikin asia, mutta u can do it! Mukavaa loppuviikkoa sinullekin, kyllä se tästä iloksi muuttuu! :)

    VastaaPoista
  2. Kuulostaa mahtavalta! Itse suorastaan odotan säteiden alkua kun se olisi yksi etappi eteenpäin. Mulla sytokuureja jäljellä vielä kaksi kuudesta ja alkaisi nämä olot riittää. Musta tuntui tosi pitkään etten uskalla edes suunnitella tulevaa kun koko ajan pelko per**essä että entä jos lääkkeet ei tehookkaan. Nyt oon ensimmäistä kertaa suunnitellu kevään opinnäytetyön aikatauluja ja mahdollisia harjoitteluja keväälle/kesälle. Mua myös pelottaa ehkä muiden suhtautuminen kun palaankin tukka poissa paikkoihin jossa olen sijaisuuksia tehnyt tai kokonaan uusiin paikkoihin joissa syövästä ei tiedetä. Oosaakohan sitä edes irrottautua syövästä kun vielä ainakin hetken se on iso osa päivittäistä arkea? :) mutta tsemppiä uuteen omat rajat selviää kokeilemalla! Ei ole häpeä lopulta jättää osaa kursseista pois tai tehdä vähemmän työvuoroja. Ihmiset tekevät jatkuvasti niin paljon pienemmistäkin syistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samoja juttuja mäkin oon miettiny. Kyllä se syöpä vaan vaikuttaa ihmiseen niin monella tavalla! Tsemppiä loppuihin sytostaatteihin, tiedän miten rankkaa se on mut niiden jälkeen olo on mitä mahtavin! :)

      Poista
  3. Ihania uutisia :) Tsemppiii ja hyvää joulua!! :)

    VastaaPoista
  4. Itse sairastuin pitkäaikaissairauteen(en tule parantumaan siitä koskaan) 3 vuotta sitten. Kuulemma minulle olisi pitänyt tarjota keskusteluapua mutta en sellaista saanut ja sairastuminen jäi käsittelemättä ja sen vuoksi kärsin nykyisin jonkinlaisesta luulosairaudesta sillä pelkään jokaisen terveydessäni ilmestyvän uuden tai erilaisen asian(esim. patti, läikkä, kipu..) merkitsevän jotain toista vakavaa sairautta... Toivottavasti olet käsitellyt tai tulet käsittelemään syövän ammattilaisen/tai omin avuin ettei sinulle tule moista pelkoa uudelleen sairastumisen kanssa :)

    Ja hienoa, että pystyt suunnittelemaan elämää eteenpäin! Se on tärkeää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi ikävää, ettei sulle tarjottu keskusteluapua! Oon ite käynyt keskustelemassa mun sairaudesta diagnoosista asti ja siitä on ollut paljon apua. Vaikka mulla on myös perhe ja kaverit, joille oon voinut purkaa mun fiiliksiä niin joskus helpottaa kun saa puhua täysin ulkopuoliselle henkilölle :)

      Poista
  5. Tsemppiä sulle! Eksyin sivuillesi, kun etsin tietoa ja halusin jättää viestin. Olet rukouksissani<3 Mitä oireita syöpä sinulle aiheutti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempistä! <3 oireina mulla oli pyörtyily, nielemis- ja hengitysvaikeudet sekä yleinen uupumus

      Poista